torsdag 12 december 2013

Lucia

Glad Lucia till alla i gruppen.














Min kommentar:                                                                                    

Glad Lucia till dig. Jag vet en som gladeligen hoppar luciatåget. Då tyckte vi det bara var märkligt och lite pinsamt att han höll för öronen när någon sjöng. Idag förstår vi så mycket bättre.













Finns det någon förklaring till varför till exempel hörseln blir känsligare och känsligare ju äldre barnet blir? Vår 03:a började i våras uttrycka att det gör ont i öronen av ljud och det syns på hela honom att han mår dåligt i vissa ljudmiljöer. När han var liten förstod vi ju att han inte gillade sång men vi såg inga tecken på att han mådde dåligt då.

Svaren jag fick:                                                                                    


  • Kan ju bero mycket på att han kanske blivit bättre på att sätta ord på vad han tycker och känner?    
  • För mig är det så att ju högre stressnivå jag har desto känsligare blir jag för ljud. Går han i den vanliga kommunala skolan så är förmodligen kraven högre och då kan stressen lätt smyga sig på.....
  •  Vi har ju sett att dagsformen påverkar känsligheten otroligt mycket. Efter en jobbig dag kan han kliva upp ur sängen och genast sätta på sig hörselskydden och sedan ha på sig dem mest hela dagen. Han har bara varit i skolan fyra veckor den här terminen eftersom han inte ens klarade av undervisningen i liten grupp med tre elever och två lärare. Så visst finns det ett stressmoment med i bilden. Tack och lov att han fick några harmoniska år i sin tidiga barndom
                                                                     

Inga kommentarer: